lördag 24 januari 2015

Färdig KAL-kofta

Nu är den helt färdig. Och fotograferad när jag provar den. Garnet Björk från Viking of Norway är
90 % bomull och 10 % merino. Jag har stickat den med Hiya-Hiya rundsticka 2,5.
Det gick åt 340 gram garn. Knapparna har jag fått i ett byte tillsammans med garn på "Svenska byten", i Ravelry.
Jag stickade nacken och även framstyckena längst ner med 7 resp 4 förkortade varv.
Minskning under ärm och rygg blev bra, men ökningen för byst blev inte bra. Tyvärr repade jag inte upp utan stickade vidare. Jag har nu sytt in de s.k. påsarna eftersom de hamnade under bysten istället.
Knappkanterna stickade jag samtidigt som koftan och de är stickade i rätstickning över 7 maskor. Jag knäpper sällan mina koftor så jag bestämde mig snabbt att det kunde räcka med två knappar. Speciellt som jag fick dessa två snygga knappar som passade perfekt med koftans färg.
Jag har du tänkt sticka en kofta till ena barnbarnet och kommer att använda mig av denna "metod".
Tack för inspirationen. Det har varit mycket kul och lärorikt att sticka efter dina tips.
 
Vad konstiga mina bilder blir här på bloggen. Jag ska lägga upp dem på Ravelry och se om de blir bättre där. Jag heter evanette där.

1 kommentar:

Smycka sa...

Vilken härlig lila färg på både garn och knappar! Jättesnygg! // Ulrica =o)