tisdag 24 april 2012

Charlottas drake

Jag brukar ha med mig en virkad docka, Charlotta, till min förskola ibland. Idag var hon med på läsvilan. Hon hade med sig sin vän Draken och en bok som heter "Berätta om din drake".
Draken som jag provvirkade åt Janna för några månader sedan har en rosa vinge och en grå vinge, och barnen frågade direkt: -"Eva, varför har den en grå vinge"? Jag lät dockan Charlottta berätta att den tappat den ena vingen en gång, och fått en ny på Draksjukhuset. De hade bara gråa vingar kvar och Draken tyckte att det gör ju inget att man ser olika ut. Barnen köpte förklaringen direkt. (Fast sanningen är att det rosa garnet tog slut.
Medan jag läste boken blev det många diskussioner och efteråt ville de leka med Charlotta och Draken. Tre pojkar ville låna boken för att rita drakar.
drake.jpg
Boken heter "Berätta om din drake", skriven av Jackie Morris.
Den handlar om olika drakar som olika barn har. Tex. Sovdraken, Elddraken osv.

Bilden på boken har jag lånat från Bibblo.se

1 kommentar:

virka liten kaka sa...

Åh mysigt att åka och umgås med barnbarnen!
Annars hade de inte varit så långt för dig till Halmstad :)
Vet du något om Gillet? har de varit flera år? Hade aldirg hört talas om de innnan?

Kram Cina