tisdag 11 december 2012

Stickad barnkofta

Nu har jag snart varit sjukskriven i sex veckor och de två senaste veckorna har jag kunnat sticka. Att virka känns lite mer i handen, så det väntar jag med lite till. Jag har stickat på en kofta till mitt barnbarn, som går omkring i en för liten vit kofta. Fast risken finns att hon kommer att ha på sig den även om hon får en ny lite luddig vit kofta.
Denna nya kofta stickas med rundsticka och ärmarna stickade jag med strumpstickor. Det blir alltså inte så mycket att sy sedan.Det var visserligen långa varv upp till ärmhålet, men det är roligt att se hur det växer. Nu har jag bara lite kvar på höger framstycke. Mönstret överst på koftan är smock och stickas med hjälpsticka ett varv och 3 varv slätstickning.
Garnet är "Lyx" från Rusta. Ett mycket drygt garn. Kommer nog inte att gå åt 3 nystan á 50 gram ens. Mönstret är Drops nr 23-19.

På torsdag börjar jag jobba igen. Det kommer nog att kännas de första dagarna, nu när jag är van vid att det är tyst runt omkring mig hela dagen till att komma till 18 barn. Och lucia är det ju också första arbetsdagen. Det blir en lång dag, 7.00 - 17.45.

Inga kommentarer: